Dagens: Dumplings

Japp, idag tog jag steget och lagade dumplings själv. Ååh jag förstår inte hur kineserna orkar stå med detta halva dagarna...
Det krävs ganska mycket av degen, den ska liksom hålla för allt man utsätter den för... Och är degen tålig, är den också jävligt jobbig att kavla ut... *phew*
Jag gjorde två varianter, en vegetarisk med champinjoner, alger, lök, vitlök, pepparot, morötter och sallad (tror det var allt) och en med kyckling, chilli, lök, vitlök, sallad och ostronsås. Båda hade en skvätt fisksås och en stor skvätt sesamolja som kryddning.
På bilden ser vi två stekta, som var svårt att inte bränna eftersom så liten yta ligger på pannan, och ett par som är ångkokta i Earl grey-te.. Jag kokade också två par, men de fick inte vara med på bilden :)
Jag tycker vi bortser från det usla upplägget, den kladdiga tallriken och dåliga bild-kvalitén i 2 sekunder, och bara inser fakta: Dumplings bör köpas, så länge man inte är kines och mamma kan fixa. Den viktiga detaljen är att den kända "någon annan" gör det...

Det är då dumplings med syrade grönsaker, sambal, wasabi och soya-sås.. Grönsakerna är toppade med sambal och svarta sesamfrön och dumplingarna är toppade med sesamolja och vanliga sesamfrön

Kommentarer
Postat av: marianne

Det verkar väldigt gott. Du kan väl vara "någon annan" när jag kommer och hälsar på dig.

2011-04-12 @ 06:08:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0