Recept - Apelsinkyckling

Jag har sagt att detta inte skall bli en receptblogg, meeen nu sa en av mina släktingar att hon ville ha inspiration och utmaningar i matlagningen och att jag "väl" kan lägga upp lite recept... Nåja, när en "äldre" släkting ber (hon är inte gammal utan bara några år äldre än mig hehe) så kan man ju inte säga nej..
Så nu skiljer jag på Dagens maträtt och Recept-maträtter, för i Recept... kommer alltså recepten på rätterna finnas! Hoppas det duger ;)
Ingredienser:
.
Kyckling
.
Sås:
En halv apelsin - saft och skal
En msk ostronsås
En msk fisksås
En msk soya
En msk malen paprika
.
Sallad:
En advokado
En tomat
10 apelsinfiléer
Valfria salladsblad efter önskemål
En msk paprikapulver
Två msk tomatpuré
1 krm pepparot
Lite peppar
.
Lägg kycklingen på en folie-sida på en plåt. Blanda alla ingredienser till såsen och pensla på denna på kycklingen. Vik folien över kycklingen och "knöggla" ihop den till en liten knut längst upp, så folien omsluter hela kycklingen. Ställ in den i ugnen i 45 - 60 min, 150 grader. Innertemperaturen skall vara minst 72 grader för att kycklingen skall vara säker, använder du, som jag, ett tinat lår så bör tiden ligga på ca 50 minuter.
Mixa advokadon med pepparoten, paprikapulvret, tomatpurén och peppar. Skär tomat och sallad, blanda med apelsinfiléerna och blanda detta slutligen med advokado-röran.
Rätten kan såklart serveras med ris, då tar man buljongen som kycklingen lämnat i folien, blandar i en kastrull med lite grädde, salt peppar och värmer en stund. Då blir det helt plötsligt kyckling med apelsinsås! ;)
Kycklingen ser lite blek ut, detta delvis pga mitt val av kycklingsort och även temperaturen på ugnen. Men oroa er inte - den är inte rå! ;)

Kommentarer
Postat av: marianne

Smarrigt

Det här måste jag pröva.

2011-04-25 @ 09:01:53
Postat av: meike

mumsfilibaba - som vi 'äldre' säger :) - detta ska testas!

2011-04-25 @ 14:23:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0