Allergier

Detta är bara lite filosofiskt babbel så ni får ursäkta kvalitén på texten:

Själv är jag då allergisk mot mjölk, alltså mjölkprotein och inte laktos som alla tjatar om. Skillnaden är enkel: Laktos är mjölksocker och mjölkprotein är... protein. Att vara allergisk mot laktos är såklart jobbigt det med, men jag tycker ändå de har en jäkla lyx som kan fixa laktosfritt utan större ansträngningar..

Att vara allergisk mot mjölk innebär krånger kring saker som många tar för givet: Fredagsmys är rätt så omständigt, matväg. Nästa gång du ska köpa snacks, kolla hur många chips som inte alls innehåller någon mjölk... De är få, väldigt få. Inte nog med alla sour cream-smaker, men även saltade chips och andra smaker innehåller mjölk av någon oförklarlig anledning...
Sveriges nationalrätt tacos ska vi inte ens prata om. Ost är omöjligt, creme fraiche gräddfil eller är det inte heller på tal om, så ska man ha guacamole får man lösa det på annat sätt (eller köpa mjölkfri creme fraiche som kostar 3x mer än vanlig), och nu blev tacosen helt plötsligt ganska torr.

Men, mjölk är faktiskt inte den enda allergin som är jobbig och världen är full av konstiga allergier, här kommer några exempel från folk omkring mig på lite annorlunda och antagligen jobbiga allergier:

Vitlök
Citrus (att skala en apelsin i samma rum är nog för de flesta citrusallergiker ska få problem)
Trådarna i apelsin (Jag har alltså en vän som tål apelsinsaft, apelsinkött men inte det emellan)
Rå potatis (denna person kan alltså göra allt med potatis förutom att hantera den rå, typ skala)
Livsmedels-protein (Tänk dig att äta ute och säga "jag tål inte protein"... Detta löser man i sin vardag genom tillskott)
Ägg (detta finns det olika nivåer på, vissa kan inte vistas i samma rum som ägg utan att få utslag)

Sen har vi de lite vanligare exemplerna, som gluten och nötter, som jag också tror är otroligt jobbiga att leva med.

Summan av kardemumman blir väl att de individer som, som jag en gång i tiden, inte har någon eller några allergier ska vara jäkligt nöjda över det och respektera andras problem efter bästa förmåga!

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag är en utav citrusallergikerna. Jag tål citron men inte någon av de oranga citrusfukterna.

Folk tänker absolut inte att någon kanske inte tål apelsiner speciellt på tåg eller buss. Jag får svårt att andas så fort de öppnar frukten. Folk blir ofta sura för att man ber dem att vänta med att äta till jag gått av.

2011-02-24 @ 23:15:57
Postat av: Xia

Sara - Ja icke-allergiker har tyvärr ofta noll respekt för allergier... Jag har en väninna som har samma problem som brukar säga "beställer du en ambulans då eller är du beredd på att ta en dom för vållande till annans död?". Lite extremt kan man tycka, men det brukar få folk att förstå ;)

2011-02-25 @ 07:12:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0