För hälsans skull: Bränn inte maten

Jag vet inte hur allmänt känt detta är, men eftersom jag fick reda på det idag vill jag dela med mig:

Bränt fläsk luktar inte bara illa utan är faktiskt direkt farligt: Forskare har kommit fram till att vid hög temperatur kan fettet bland annat polymerisera sig (slå ihop sig), bilda så kallade cykliska föreningar och dessutom bilda onyttiga strukturer med bland annat proteiner, och detta kan ha cancer-bildande effekt.

Vid till exempel stekning av raggmunk är det vanligt att man använder stekspadet från fläsket och blandar med nytt stekfett och steker raggmunken i, då detta ger en väldigt god smak. Risken är då att partiklar från det brända fläsket och risken är på lång sikt att det försämrar din, eller den som ska äta matens, hälsa. Detta bör alltså undvikas om man inte absolut måste, och det gäller att ha koll på stekpannan mitt i middags-stöket!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0