Köttfritt och miljörätt?

Jag vet att det ibland kan kännas mer som än börda än en njutelse att bestämma vad man ska äta. Det skall vara fettfritt enligt vissa, kolhydratsfritt enligt andra, nyckelhålsmärkt, näroldat, KRAV hit och frigående höns dit. Jag blir själv mer och mer medveten, och idag gick maten i alla fall någorlunda åt rätt håll...

Till middag åt jag rotsoppa med röda och gula morötter och purjolök som bas, blandat med havrebaserad grädde smaksatt med grönsaksfond. Både närodlat och dessutom köttfritt. Jag är inte och kommer inte bli vegererian, däremot pågår det för fullt en rörelse som på svenska kallas Köttfri måndag. Denna handlar om att vi ska dra ner på vår smått extrema köttkonsumtion, som faktiskt inte "bara" bidrar till lidande djur utan även är en stor miljöbov som bidrar med stora mängder koldioxidutsläpp... Det handlar alltså om att dra ner på köttet bara lite, skulle fler göra det så bidrar det till en större förändring än många skulle kunna tro. För den som är mer nyfiken på detta påhitt så hittas Köttfri måndags hemsida HÄR.

För den som gillar dokumentärer finns det dessutom en någorlunda nyutkommen dokumentär från SVT vid namn Stek åt alla, som finns på SVT Play (klicka), ett helt klart intressant och som oftast skrämmande program.



När jag innan middagen skuttade till affären för dagens inhandlande, ställde jag mig framför frukten och såg rea på två följande varor: Apelsin och passionsfrukt. Affärsgubbarna tycker alltså att de frukter vi bör handla mer av är just apelsin och passionsfrukt, som ju inte direkt odlas på granngården brevid...
Men, min plånbok är tyvärr inte lika miljömedveten som jag önskar att jag själv vore, så det blev lätt sockrad passionsfrukt till efterrätt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0