Sushi = god hälsa men dålig miljö?

Jag är en väldigt stor Sushi-älskare och skulle äta det varje dag om jag kunde, men nu larmar WWF Världnaturfonden om att fisken och skaldjuren ofta kommer från icke hållbart fiske eller miljöförstörande odlingar. Man uppmanar fiskehandlare och restaurangkedjor att dissa rödmärkt fisk och börja tänka "grönt".

Detta är en väldigt svår fråga tycker jag personligen, då bra sushi är riktigt gott men hur vet man om man bidrar till ett ohållbart fiskande?
Det enda man kan göra är väl att ta mod till sig och fråga vad just den restaurangen gör för världens fiske, och hoppas på att de är ärliga, och dessutom hoppas på förbättring så man tillslut kan slippa oroa sig alls och bara njuuutaaa...


Bilden är privat


...och förresten, för alla mesproppar som tycker det verkar farligt och ohygieniskt att äta färsk rå fisk så kan jag skvallra om att de allra flesta restauranger i Sverige fryser sin fisk innan den tinas upp, skärs till och serveras, så att de flesta eventuella bakterier och parasiter som kan leva i fisken dör. Vad jag har hört är det annat i Japan, där man, enligt min källa, genomgår tarmsköljning en gång per år pga all rå fisk man äter i och med bland annat sushi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0