Dumplings

Enligt de som säger sig veta, så är dumplings den nya sushin i Sverige. Därmed inte menat att det är samma sak eller att det ens härstammar från samma land, utan att det är på väg att bli en storsäljare och därmed antagligen kopierad i alla möjliga former och kvalitéer inom en snar framtid.
Vad är då en dumpling? En dumpling är helt enkelt ett knyte med diverse innehåll, som kan stekas, ångkokas, osv. I Sthlm har man hittills bara kunnat få tag på dem i samband med rätt så påkostade restaurangbesök, men detta börjar nu ändras sakta men säkert.
Potstickers är enligt sig själva Sveriges första dumplings-bar, och har i media fått omdömet billig nyttig mat. Kinesisk mat är ofta nyttig, men att just dessa priser skulle vara billiga skrattar jag högt åt.. 6 dumplings går för 88 kronor, i Kina och Hongkong, rättens hemland, får man garanterad matkoma på betydligt mindre än hälften. Men ja, jag antar att svenskar inte har en aning om detta och det är då enkelt att ta ut ett visst överpris.
Pekingmormors dumpleria är ett annat ställe, som finns på Drottninggatan i Stockholm. Ägarinnan av denna restaurang ska vara förra ägaren av En ful och en gul på Söder, en restaurang jag själv ätit på och klart uppskattat. Så spontant skulle jag själv hellre rekommendera detta, men kritiken verkar inte vara så lovande, så ja... Den som vågar får pröva! (Jag bör tillägga att den senare endast skall ha take away och alltså inga sittplatser)

Jag tycker i alla fall det är otroligt roligt att detta börjar växa i Sverige, då dumplings är den maten jag saknat allra mest på senaste, eftersom den är betydligt jobbigare att få tag på än t ex sushi.
Bilderna är lånade... ehm snodda, från Miss Yew och från hennes senaste Hong Kong-besök.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0